روانشناسی

این وبلاگ برای دانشجویان رشته روانشناسی ایجاد گردیده است.

روانشناسی

این وبلاگ برای دانشجویان رشته روانشناسی ایجاد گردیده است.

نقش سلامت روانی در زندگی انسان

شاید کسی دقیقاً از چگونگی ارتباط معنویت با سلامت روانی آگاه نباشد ، اما عقیده بر این است که بدن و ذهن با یکدیگر ارتباط دارند . برخی تحقیقات نشان می دهد که فاکتورهایی مانند باورهای مثبت ، آرامش و توانمندی که از اعتقادات مذهبی ، دعا بدست می آیند ، اثر شفابخش دارند و باعث بهبود میشوند (مطهری 1375).

ارتقاء سلامت روان ممکن است بیماری را درمان نکند ، اما حس بهتری را در بیمار ایجاد کرده در رویارویی با بیماری و حتی مرگ به او کمک کند . معنویت ، ایمان ، حضور در مکان های مذهبی عملکرد سیستم ایمنی را به طریقی که قابل سنجش باشد مانند افزایش گلبولهای سفید خون بهبود می بخشد . در مورد سلامت ، زمانی که بدن احساس امنیت می کند و در آرامش قرار دارد سیستم عصبی قادر است آرامش خود را حفظ نموده و طبیعی باشد . معنویت مرحله ای است که در آن معنا ، امید ، آسایش و آرامش درون را در می یابیم . بسیاری از افراد از طریق اعتقادات مذهبی به آن دست می یابند . معنویت ، فعالیتهای مذهبی و عمل به دستورات اسلام ، می تواند سلامتی روحی و جسمی را برای ما به ارمغان بیاورد (نجاتی ، 1367) .

اعتقادات مذهبی در پیش گیری اختلالات روحی و روانی نقش مهمی دارد . بنیامین راش ، روانشناسی مشهور می نویسد : « مذهب آنقدر برای پرورش سلامت روح اهمیت دارد که هوا برای تنفس » . مذهب به انسان کمک می کند تا معنای حوادث زندگی ، مخصوصاً حوادث دردناک و اضطراب انگیز را بفهمد (فراقی ، 1376).

دین به مومنان و معتقدان خود می آموزد که چگونه با مجموعه ی عظیم جهان که پیش از فرد شکل گرفته و قوانین خود را بر او تحمیل می کند ، سازگاری یابد (احمدی ، 1374) .

از نظر روانشناسان آرامش روانی و احساس رضایت از زندگی از ویژگی های اساسی در افراد سالم و بهنجار است . بررسی حالات و روحیات فرد با ایمان نیز حاکی از آرامش خاطر و صفای درونی شان است (جیمز ، ترجمه ی قاثنی ، 1372) . و درون فرد مومن روش از نور حقیقت و سرشار از لذت معنوی است (مطهری ، 1375) . آیات قرآن کریم نیز بر این نکته تاکید می گذارد . بعنوان مثال در سوره رعد آیه 38 قرآن کریم آمده است که «الذین آمنو تطمئن القلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب » آنها به خدا ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرام می گیرد ، آگاه باشید که تنها یاد خدا آرامش بخش دلهاست .